People Tree pyrkii muodin avulla auttamaan maailman syrjäytyneimpiä ihmisiä. Kysynnän kasvaessa siinä on onnistuttu – eikä designistakaan ole tarvinnut tinkiä.


Muodilla voi tehdä myös hyvää. Ja helpompaa se on nyt, kun vastuullisuus kiinnostaa alati suurempaa yleisöä. Vain harvat suomalaiset tunsivat kestävän muodin pioneeriyritys People Treen vielä joitakin vuosia sitten. Näin sanoo Sanna Leino, joka edustaa People Treeta FAIR.fi -yrityksensä kautta Suomessa. Leino on ollut todistamassa People Treen kasvua, jota kuluttajien herääminen muotiteollisuuden ongelmiin on osaltaan edistänyt.

– Olen yllättynyt siitä, kuinka heppoisin perustein liiketoiminnassa ja kaupankäynnissä käytetään vastuullisuuden käsitettä. Toisaalta ekologiselle muodille on oikeasti kysyntää. Suomessa People Treen myynti on viisinkertaistunut kolmessa vuodessa, kertoo Leino.

Palkittu brittiläinen yrittäjä Safia Minney perusti People Treen Japanissa vuonna 1991. Hän aloitti myymällä reilun kaupan tuotteita japanilaisilla festivaaleilla ja herätti pian myös jälleenmyyjien mielenkiinnon. People Tree avasi ensimmäisen myymälänsä trendikkäälle Jiyugaokan alueelle Tokioon ja muutamaa vuotta myöhemmin yrityksestä tuli WFTO:n, kansainvälisen Reilun kaupan organisaation, jäsen. Minney pyöritti kauppaa kotoaan käsin yhdeksän vuoden ajan, kunnes vuosituhannen taitteessa pieni yritys oli kasvanut 17 työntekijän organisaatioksi. Silloin oli aika muuttaa ja avata oma toimisto Lontooseen, jossa yrityksen pääkonttori yhä sijaitsee.

People Tree eroaa monista muista vastuullisista muotiyrityksistä siinä, että se on omistautunut Reilun kaupan periaatteille läpikotaisin. Reilu kauppa tarkoittaa reilun palkan lisäksi hyviä työoloja, sukupuolten tasa-arvoa, ympäristöystävällisyyttä, teknistä tukea ja koulutusta. Reilun kaupan tavoitteena on, että hyvinvointi ja osaaminen köyhissä yhteisöissä kasvavat, liiketoiminta vahvistuu ja todelliset sosiaaliset vaikutukset syntyvät – ja People Treen tapauksessa tämä kaikki tapahtuu vaatemallistojen tuotannon ja myynnin kautta.

People Tree käyttää muotia maailman syrjäytyneimpien ihmisten auttamiseksi. Yrityksen ensisijainen design-tiimi toimii Englannissa, ja tuotanto tapahtuu kehitysmaissa Reilun kaupan periaattein. Materiaaleina käytetään pääasiassa luomupuuvillaa, pellavaa ja tencelia eli selluloosasta saatua muuntokuitua. Valmistuksessa hyödynnetään perinteikkäitä käsityötaitoja, kuten käsinkudontaa, -neulontaa, -kirjontaa ja -painantaa. Käsityö luo työpaikkoja maaseuduille, ja on valmistusmenetelmänä hiilineutraali.

People Treen ja Victoria & Albert -museon yhteistyömallistoon on tuotu printtejä museon arkistoista.


Leinon mukaan kumppanuus on tiivistä suunnittelun ja tuotannon välillä. Vaatteiden designista ei kuulemma haluta tinkiä, onhan tuotteen oltava myydäkseen vastuullisesti valmistettu mutta myös visuaalisesti puhutteleva. Parhaillaan People Tree tekee yhteistyötä lontoolaisen Victoria & Albert -museon kanssa. Museon arkistoista on tuotu mallistoihin erilaisia printtejä.

– Vuosisatoja vanha kuosi ei mene pois muodista. Yhteistyön kautta laadukkaisiin materiaaleihin saadaan luotua kiinnostavuutta ja jälleenmyyntiarvoa taideprinttien avulla, sanoo Leino.

Kiinnostavan designin ja Reilun kaupan saumaton yhdistelmä on huomattu Suomessakin. Leinon mukaan kasvua on tehty pitkälti jälleenmyyjäverkostoa kasvattamalla. People Treen päämyyntikanavana Suomessa toimii verkkokauppa, jonka tilaukset voi noutaa myös Sofiankadun toimistolta. Espoon Kauklahteen avattiin juuri nouto- ja palvelupiste. Myyntiä tehdään myös kivijaloissa muun muassa Helsingissä, Tampereella ja Kotkassa. Kuluttaja vaikuttaa ostopäätöksillään, ja kasvu on ollut helppoa kysynnän lisääntyessä.

– Toisaalta pohjatyötä on tehty useita vuosia. Koen, että pitkäjänteinen työ on viimein palkittu.


Teksti Ida Rantala Kuvat People Tree

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.