Vastuullisuus on aikakautemme tärkeimpiä teemoja, mutta mitä se tarkoittaa muotikaupassa? Kysymykseen pyrkii vastaamaan muodin kauppapaikka IVALO, jonka uusi vastuullisen muodinostajan apuväline pohjautuu akateemiseen tutkimukseen.


Maailmaan mahtuu puhetta vastuullisuudesta. Satoja katsauksia, tuhansia tutkimuksia ja mittavia raportteja. Ne vaativat kuitenkin perehtymistä. Suomalainen muodin kauppapaikka IVALO on erikoistunut vastuulliseen muotiin, ja nyt yritys on kehittänyt vastuullista muotia etsiville apuvälineen. Sen avulla kuluttaja voi selvittää muutamassa minuutissa, kuinka vastuullinen vaate tai asuste oikeasti on.

– Muotimaailman ongelmat ovat laajasti tiedossa. Silti harva kuluttaja tai brändi oikeasti tietää mitä vastuullisuus muodissa tarkoittaa, kertoo IVALOn toimitusjohtaja Matti Lamminsalo.

IVALO on kehittänyt viitekehykseksi kutsumansa apuvälineen, jolla se arvioi kauppapaikallaan myytävien brändien vastuullisuuden tason ja tarjoaa kuluttajille tietoa arvopohjaisten valintojen tueksi. Viitekehys jakaa muodin vastuullisuuden kuuteen osa-alueeseen: läpinäkyvään arvoketjuun, vastuullisiin materiaaleihin, pienempään hiilijalanjälkeen, suunniteltuun kiertotalouteen, reiluihin työoloihin sekä vastuulliseen verkkokauppaan.

IVALO on asettanut kaikille kuudelle vastuullisuusteemalle minimivaatimustason. Brändien tulee tuntea materiaalin alkuperä ja tuotteiden valmistusmaa, huolehtia tuotannon energiatehokkuudesta ja kestävästä logistiikasta sekä varmistaa laadukas suunnittelutyö ja asianmukainen jälkilajittelu. Lisäpisteitä brändit saavat muun muassa kierrätysmateriaalien käytöstä, tuotteiden hiilijalanjäljen määrittämisestä ja korjauspalveluiden tarjoamisesta. IVALOn brändikattauksesta löytyvät muun muassa suomalaiset asustebrändit Lovia ja ASK Scandinavia, portugalilainen Maria Maleta sekä saksalaiset Hannes Kettritz, Oft ja Shio.

IVALOn verkkokaupassa kuluttaja voi arvioida nopeasti brändien vastuullisuuden tason.


IVALO kertoo viitekehyksensä pohjautuvan akateemiseen tutkimukseen. Yritys on tehnyt yhteistyötä muodin ja vastuullisuuden tutkijoiden Minna Halmeen ja Linda Turusen sekä hiilijalanjälkilaskennan asiantuntija Sari Siitosen kanssa. Viitekehyksen rakentamisessa on otettu huomioon YK:n kestävän kehityksen toimintaohjelma ja 17 kestävän kehityksen tavoitetta sekä GRI-standardien vastuullisuusraportointiin liittyvät ohjeistukset.

Viitekehyksen avulla IVALO pyrkii osaltaan mahdollistamaan kuluttajille vastuullisen muodin helpon saatavuuden. Kaikki markkinapaikalla olevat muotibrändit ovat sitoutuneet toimimaan vastuullisesti ja osallistumaan läpinäkyvyyden edistämiseen avaamalla tietonsa tuotannosta, materiaalin alkuperästä, värjäyksestä, logistiikasta ja suunnittelutyöstä. Pyrkimyksenä on luoda uusi globaali standardi muodin vastuullisuuden arvioimiseksi.

– IVALOn luoma viitekehys on pelinavaus, jolla halutaan haastaa ja inspiroida myös suuria toimijoita mukaan muutokseen, Lamminsalo summaa.


Teksti Ida Rantala Kuvat IVALO, Gnana Studio

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *