Halusit tai et, sinullakin on henkilöbrändi. Henkilöbrändi ei ole keinotekoisesti luotu imago tai turhaa henkseleiden paukuttelua, vaan omia vahvuuksia, joita tuodaan esiin ja syvennetään. Vaikuttamisen ammattilainen, yrittäjä Tom Laine paljastaa viisi ohjetta, joiden avulla kuka tahansa voi luoda henkilö­brändin, joka erottuu työmarkkinoilla.

1. Muista olla ihminen

Vahvuuksien esiintuominen ei tarkoita täydellisyyden tavoittelua, vaan massasta erottautumista. Halutun työntekijän tai työkaverin henkilöbrändissä onkin säröjä ja tarttumapintaa, jotka kertovat taitavan tyypin olevan lopulta ihan tavallinen ihminen, eikä mikään kiiltokuva.

– Haluamme tietää, millaiset ihmiset suunnittelevat vaatteemme tai kuka ne ompelee, mitä he osaavat ja millaisia arvoja he edustavat. Jos haluat rakentaa osaamisestasi tunnetumpaa, ole inhimillinen, reilu ja jaa osaamistasi auttamalla muita, Laine opastaa henkilöbrändääjiä.

Sosiaalisessa mediassa omasta osaamisesta kertoessaan kannattaa Laineen mukaan välttää “korporaatiojargonia”, sillä viestintä tapahtuu siellä ihmiseltä toiselle. Taitojaan ei kannata tyrkyttää, vaan keskustella asioista, joista tietää parhaiten – ilman kädenlämpöisiä latteuksia.

Mikä on henkilöbrändi? Henkilöbrändi tarkoittaa henkilön maineesta ja imagosta muodostunutta brändiä. Sanaa on Suomessa käytetty internetin sisältömarkkinoinnin yhteydessä, jonka pääasiallisia kanavia ovat sosiaaliset mediat, kuten LinkedIn, Facebook tai Instagram. Henkilöbrändi on myynnin, työnhaun ja oman osaamisen kasvattamisen väline.

2. Varasta huomio tarinoilla

Tarinat ovat henkilöbrändääjän työkalu, jotka kertovat kuka hän on ja millaisen matkan hän on kulkenut tähän hetkeen. Ammatillinen kokemus näkyy myös ansioluettelossa, mutta vaikuttavat tarinat herättävät osaamisen henkiin ja jättävät kuulijansa janoamaan lisää.

– Voit kertoa esimerkiksi, miten ideasi syntyvät ja miten toteutat ne. Tai kerro näkemykseesi ja kokemukseesi perustuen, mihin suuntaan toimiala tai tekninen kehitys on menossa, Laine sanoo.

Sosiaalista mediaa silmällä pitäen on hyvä määritellä, mitkä tarinankerronnan muodot ovat itselle luontevimpia. Oli tapasi tarinoida sitten video, podcast, lyhyet tai pitkät tekstit tai kuvat, saavutat tarinoiden avulla todennäköisesti parempia tuloksia kuin lisäämällä kohtia ansioluetteloon.

3. Herätä vahvoja tunteita

Henkilöbrändin rakentaja voi myös ottaa oppia mainonnasta. Mainokset tarttuvat usein johonkin tunteeseen, kuten iloon tai suruun, ja esittävät yrityksen tuotteen tai palvelun kautta. Katsojan toivotaan silloin samaistuvan mainoksen henkilöhahmoihin ja näiden tunnetiloihin.

– Tunnejälki jää elämään, kun nimet ja numerot unohtuvat. Onnistumisen ilo, ongelman tuottama tuska ja stressi tai jopa fyysinen olotila ovat tunteina ja vaikuttajina huikeita. Olet vahvoilla, jos kerrot osaamisestasi niin, että kohdeyleisö tunnistaa tilanteen ja samaistuu siihen, Laine kertoo.

Vahvoja tunnereaktioita etsiessä on kuitenkin muistettava, että toisen ihastus voi olla toiselle kauhistus – kaikkia ei voi miellyttää yhtä aikaa.

4. Tiedä, mitä yleisösi haluaa

Aina ei ole selvää, mitä kohdeyleisö haluaa kuulla. He saattavat tunnistaa erilaisia ongelmia kuin asiantuntija tai he eivät pidä tarjottua ratkaisua kiinnostavana. Silloin tärkeintä on oppia lisää.

Henkilöbrändin rakentamisessa ei kannata turvautua hakuammuntaan, vaan tutkia ja testata tarkasti, mikä toimii. Jotta nähdään, missä, miten ja milloin kohdeyleisö etsii tietoa, voidaan eläytyä heidän rooliinsa, etsiä tutkimuksia aiheesta tai haastatella heitä.

– Moderni myynti, työnhaku ja oman osaamisen näkyväksi tekeminen, eli henkilöbrändäys, perustuu muiden auttamiselle pyyteettömästi, sekä läsnäololle ja keskustelulle, Laine jatkaa.

5. Ole johdonmukainen

Laine muistuttaa, ettei henkilöbrändäys tapahdu yhdessä yössä – käytettäviä kanavia ja keinoja olisikin hyvä testata ainakin puolen vuoden ajan, jotta nähdään mikä toimii ja mikä ei.

– Sosiaalisen median kanavia voi vaihtaa, jos tuloksia ei tule. Muista kuitenkin, että et ehdi olla läsnä kaikkialla samanaikaisesti, joten poimi vaihtoehdoista itsellesi mieluisimmat ja kohdeyleisösi kannalta keskeisimmät ja satsaa niihin, Laine opastaa sosiaalisen median käyttöön.

Johdonmukaisuus on valttia myös henkilöbrändin kulmakiviä valitessa: jos olet yhtenä päivänä erikoistunut visuaaliseen myyntiin ja toisena henkilöstöhallintaan, osaaminen jää epäselväksi. Jos haluat siirtyä asiantuntijasta vaikuttajaksi, tee selväksi mitkä ovat vahvuutesi.

Tom Laine on Suomen johtava somerekrytointi- ja työnantajabrändikouluttaja sekä LinkedIn-asiantuntija. Laine puhuu ja kirjoittaa henkilöbrändeistä ja sosiaalisesta myymisestä erityisesti LinkedIn-näkökulmasta. Laine on julkaissut yhdessä Jarkko Kurvisen ja Ville Tolvasen kanssa 2017 teoksen “Henkilöbrändi – Asiantuntijasta vaikuttajaksi”.

Teksti Elina Järvenpää Kuva Taylor Grote

Artikkeli on julkaistu aiemmin Modin-lehdessä.

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *