Vaatekaupan henkilöstölle ja yrittäjille suunnattu myyntikoulutus järjestettiin Vantaan Fashion Centerissa huhti-toukokuussa. Myyntihenkilökunnan rooli korostuu kaupan alan murroksen ja kuluttajakäyttäytymisen uusien trendien myötä.

Muotikaupan Liitto, nykyinen Fashion Finland, on kouluttanut pukeutumisneuvojia vuosikymmenten ajan. Tämän päivän pukeutumisneuvoja käyttää alan syvällistä tuntemusta myynninedistämisen välineenä. Asiakkaan toiveet ja tarpeet tulee osata tunnistaa ja yhdistää saatavilla olevien tuotteiden ominaisuuksiin ja luonteeseen. Myyjältä vaaditaan nopeaa reagointikykyä ja laajaa muotialan tuntemusta myös käytännön tasolla.

Pukeutumisneuvoja hyödyntää tietojaan ohjatakseen asiakkaan tekemään ostopäätöksiä, luodakseen asiakkaalle odotukset ylittävää lisäarvoa ja siten myös rakentamaan pysyviä asiakassuhteita. Nykyisin tuotteiden ominaisuuksien ja hintojen vertailu on läpinäkyvää, helppoa ja nopeaa, ja tuotteet kaikkien saatavilla geografiseen sijaintiin katsomatta. Myyntihenkilökunnan roolin voi nähdä korostuneen kaupankäynnissä.

– Moni tulee myyntikoulutukseen täydentämään vanhoja opintoja. Koulutuksen jälkeen oppilaalla on valmiuksia työskennellä esimerkiksi stylistina tai pukeutumisneuvojana. Toki lähtötilanteella ja omalla motivaatiolla on myös suuri vaikutus, kertoo yksi koulutuksen luennoitsijoista, pukeutumisasiantuntija Johanna Soilu.

Koulutus yhdistää teorian ja käytännön. Myyntikoulutuksen yhteislaajuus on 50 tuntia, koostuen neljästä lähiopetuspäivästä (28 h) sekä etätehtävistä (22 h). Lähiopetuspäivät sisältävät vierailuja alan yrityksiin ja showroomeille.

– Oman opetukseni saralla keskitytään asiakkaan omien vahvuuksien löytämiseen, kuten sopiviin väreihin ja vartalomalliin. Oppimisen kannalta on keskeistä, että silmä kehittyy käytännön stailaamiseen ja asiakkaasta saa tuotua parhaat puolet esiin.

Tämän kevään kokonaisohjelma on sisältänyt ajankohtaisia teemoja digitalisaatiosta vastuullisuuteen, vaikuttajamarkkinointiin ja trendien syntyyn. Lähiopetuspäivinä muotiin on paneuduttu myös ilmiönä, logiikkana ja filosofiana, unohtamatta vaatehuoltoa, tekstiilitietämystä ja stailausta.

– Tilanne- ja etikettipukeutuminen ovat olleet myös opetuksen keskiössä, sillä niitä rikotaan nykyisin paljon. Mitä tarkoittaa smart casual ja mitä kaikkea rennon juhlava pukeutuminen voi merkitä häävieraalle. Koulutuksessa toteutetaan paljon stailausharjoituksia, mikä perehdyttää opiskelijat teoriasta käytäntöön.


Teksti Ida Rantala Kuva Flaunter