Charlotta Vilamo mietti kaupan avaamista 20 vuotta. Lopullisen sysäyksen sen perustamiseen antoi äidin kuolema. Nyt Vilamo pyörittää Helsingin kenties omaperäisintä liikettä.


Helsingin Yrjönkadulla sijaitsee salaperäinen puoti. Kun ikkunasta katsoo sisään, ei tiedä tiiraileeko naamiaiskaupan, antiikkiliikkeen, kukkanäyttelyn vai vintage-putiikin tarjontaa. Vai onko ehkä hypännyt teatterin kulisseihin tai keskelle Marie Antoinette -elokuvan lavastusta.

Myymälän nimi on Charwinette ja sen omistaa Charlotta Vilamo. Ja myynnissä tai vuokrattavissa on vähintäänkin monipuolinen valikoima tuotteita. Antiikkihuonekaluja, vaatteita, asusteita, peilejä, koruja, kynttilöitä, taide-esineitä, kattokruunuja, lamppuja, valtavia kukka-asetelmia.

Charwinettessa ei myydä tusinatavaraa. Monia esineitä on vain yksi kappale, ja jokaisen niistä Vilamo kertoo etsineensä ja ostaneensa itse.

– Minusta vintagea ei oikein voi ostaa netistä, vaan haluan nähdä tuotteet, jotka otan valikoimaan. Koronan takia en ole päässyt matkustamaan ulkomaille sisäänostojen perässä, mutta onneksi minulla on ollut suuri alkuvarasto, Vilamo kertoo.

Kaikki liikkeessä on myytävänä, mutta suurin osa huonekaluista on myös mahdollista vuokrata. Charwinetten muotivalikoimassa on huippumerkkejä: Guccia, Dioria, Louis Vuittonia, Fendiä, Puccia. Vilamo arvostaa perinteisten muotitalojen tuotteita, mutta ei halua liikkeensä tarjonnasta trendivetoista.

Charwinette on ollut auki pian puolitoista vuotta. Vaikka idea omasta kaupasta kyti pitkään, unelman toteuttaminen kesti 20 vuotta.

Charwinette myy ja vuokraa huonekaluja, muotituotteita, sisustusesineitä, taidetta ja kukka-asetelmia. Myymälässä voi järjestää myös tapahtumia.
Valikoimissa on huippumerkkejä, kuten Guccia, Dioria ja Puccia.


Vilamo opiskeli vaatesuunnittelua Italian Firenzessä 1990-luvulla. Italialaiseen yksityiskouluun lähteminen on ollut paras päätös, jonka Vilamo on mielestään tehnyt – se opetti paitsi ymmärtämään muodin ja taiteen historiaa, myös unelmoimaan isosti.

Palattuaan Suomeen Vilamo työskenteli sisäänostajana, järjesti muotinäytöksiä, teki liiketilasuunnittelua ja toimi lastenvaateliikkeen visualistina. Hän unelmoi omasta kivijalkaliikkeestä, mutta empi, minne puoti kannattaisi avata. Kaupan konseptikin mietitytti.

Sitten tapahtui jotain. Vilamon äiti kuoli yllättäen.

– Silloin ymmärsin, etten voi enää odottaa. Koskaan ei tiedä mitä tapahtuu ja kenelle.

Vilamo kääri hihat ja alkoi katsella sopivia liiketiloja. Ja pian onnistikin. Eräs isännöitsijä soitti hänelle syksyllä 2018 ja tarjosi vuokralle 47 neliön kivijalkatilaa Helsingin Yrjönkadulta. Vilamo laittoi nimensä paperiin ja avasi Charwinetten maaliskuussa 2019.

– Monet tuttavat kauhistelivat, että kuinka uskallat avata jotain noin erikoista. Mutta
siihen mennessä suunnitelmat ja kaupan konsepti olivat kirkastuneet päässäni, eikä enää tarvinut pohtia mitä siellä myydään. Olen täysin vintagen lumoissa, ja asiat vain loksahtivat paikoilleen.

Charwinettessa käy asiakkaita laidasta laitaan – nuorista aikuisista yli 80-vuotiaisiin eläkeläisiin. Osa tulee ihmettelemään miljöötä, toiset etsivät juhliin vuokratuoleja tai uniikimpaa iltapukua. Joku ottaa lasin viiniä. Sekin on Charwinettessa mahdollista, sillä paikka toimii myös viinibaarina. Listalla on pari kuohuviiniä, valko- ja punaviiniä sekä erikoislonkeroita.

Charwinette on myös viinibaari. Ostosten lomassa voi nauttia lasin viiniä, kuohuvaa tai erikoislonkeroita.


Vilamo kertoo, että viinibaari on ollut hitti, sillä se on innoittanut ihmisiä järjestämään Charwinettessa tilaisuuksia, kuten syntymäpäiviä ja firman juhlia. On ollut burleskitapahtumaa ja kukkakurssiakin.

Mutta koronakeväänä viinibaarista oli harmiakin. Koska Suomen hallitus määräsi anniskelupaikat suljettavaksi, koko kaupan piti olla kiinni maaliskuusta kesäkuun alkuun.

– Silloin kävi mielessä, että tästä ei ehkä selvitä. Kaikki tuetkin oli käytännössä suunnattu muille kuin yksinyrittäjille. Isoja ja varakkaita yrityksiä tuettiin isosti koronakriisissä, ja pieniä vähäteltiin. Mutta ilman pieniä kivijalkoja kaupunkikuva on aika ankea, sanoo Vilamo.

Kesällä kauppa kuitenkin piristyi yli odotusten. Kodeissaan aikaa viettäneet ihmiset ostivat sisustusesineitä. Vaihtuvat pop upitkin ovat osoittautuneet hyväksi ideaksi. Sellaista Charwinettessa ovat pitäneet esimerkiksi People Tree ja Liia Jewellery. Vilamo uskoo, että juuri pop upit, elämykset ja vuokraustoiminta ovat lähitulevaisuuden tapoja käydä kauppaa.

– Ostokäyttäytyminen on muuttunut ja ihmiset keräävät muistoja. On ihan ok viettää päivä vuokratussa prinsessamekossa, kun ei haluta haalia tavaraa enää omaksi. Onhan se meille kauppiaille myös haastavaa, mutta siksi kivijalassa pitää olla vaihtoehtoja ja palvelua. Tästä hommasta ja asiakkaista täytyy aidosti tykätä.

Vilamo hyppäsi kivijalkakauppaan pienellä budjetilla. Toistaiseksi hän työllistää vain itsensä, mutta saa kulut katettua.

Yhden naisen yrityksessä riittää paljon työtä. Kaupan ovet avautuvat vasta puolen päivän jälkeen ja ovat avoinna keskiviikosta lauantaihin. Silti Vilamo viettää myymälässään lähes kaiken aikansa.

– Keskellä viikkoa liike menee kuudelta kiinni, mutta jos on hyvä tunnelma ja asiakkaita, saatan jäädä pitämään ovia auki iltayhdeksään. Minusta on tärkeää, että tänne saa halutessaan tulla fiilistelemään ja viihtymään. Tuputtaminen ja pakonomainen myyminen eivät ole koskaan olleet minun juttujani.


Teksti ja kuvat Ida Rantala

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *