Fashion Finlandin liiketoimintajohtajana ja päätoimittajana juuri aloittanut Sami Sykkö on tiedotusvälineissä tuonut esiin muotikaupan tärkeää roolia Suomessa – ja tulevaisuuden kivijalkakaupan mahdollisuuksia.


Fashion Finlandin uusi liiketoimintajohtaja ja päätoimittaja Sami Sykkö ja muotikaupan tilanne ovat kiinnostaneet mediaa. Keskeisiksi puheenaiheiksi ovat nousseet Fashion Finlandin rooli, muotikaupan murros, alan kansainvälistyminen sekä vastuullisuus.  

Tällä viikolla Ylen Ykkösaamussa keskusteltiin juontaja Päivi Neitiniemen johdolla muotikaupan merkityksestä Suomessa. Vaikka muodin ammattilaisten tavoitteellinen yhteistyö on yli sata vuotta vanhaa, Sykkö kokee muotikaupan perusperiaatteiden säilyneen pitkälti ennallaan.

– Muotikauppoja on Suomessa yli 3000 ja ne työllistävät 10 000 ihmistä. Muotikauppiaiden on tarjottava asiakkaille sitä mitä asiakas haluaa ja lisäksi jotain mitä hän ei vielä tiedä haluavansa. Jo sata vuotta sitten on tarvittu yhteisöä, jossa kauppoja ja kauppiaita tuetaan. Sellaista tarvitaan myös tänä päivänä, kertoi Sami Sykkö.

Fashion Finland pyrkii kasvattamaan alan näkyvyyttä ja arvostusta, tukemaan liiketoimintaa sekä edistämään yhteistyötä ja muodin kulttuuria Suomessa. Uudistuneen Fashion Finlandin roolia pohdittiin myös MTV:n Aamu-tv:ssä (26.7), jossa Sykkö vieraili Kirsi Alm-Siiran ja Jorma Uotisen haastateltavana.

– Ajatuksena on, että me kaikki suomalaiset muodista kiinnostuneet voimme mennä fafi.fi -sivustolle, johon tulee ajankohtaisimmat muotiuutiset suomalaiselta muotialalta ja myös kansainvälisesti.

Sykön rooli ei rajoitu pelkästään Suomeen, sillä suomalainen muotikauppa on jatkossa yhä kansainvälisempää ja monikanavaisempaa.

– Muotikaupan mahdollisuudet ovat kansainväliset nettikaupan myötä. Osa myymälöistä tulee tekemään paikallista työtä ja osa globaalia työtä. Maailma muuttuu ja muotikauppa muuttuu sen mukana, Sykkö kertoi Aamu-tv:lle.

– Nettikauppojen myötä pienikin suomalainen kauppias voi tavoittaa globaalin yleisön. Suru siitä, että nettikauppa tappaa suomalaisia muotikauppoja pätee myös toisinpäin: meillä on samanlainen mahdollisuus viedä muotia Suomen rajojen ulkopuolelle kuin muunmaalaisilla nettikaupoilla myydä sitä meille. Tietenkin pienen kivijalkakauppiaan voi alkuvaiheessa olla haastavaa päästä muutoksen virtaan mukaan. Tätä kehityskulkua varten Fashion Finland tulee varmasti järjestämään esimerkiksi koulutuksia. Meidän tehtävänä on auttaa kauppiaita, Sykkö summasi Ylen Ykkösaamussa.

Sykön mukaan tarvitaan myös uudenlaista ajattelua siihen, mitä kaikkea kivijalkakauppa voi tulevaisuudessa olla. Uudet palvelut, kuten vaatekauppojen yhteydessä toimivat kahvilat, ravintolat ja kuljetuspalvelut, muovaavat asiakaskokemusta.

– On jännittävää nähdä, mitä kaikkea muotikaupan oheen voidaan tuoda, jotta se pysyy vetovoimaisena. Jos valikoima kehittyy ja palvelu toimii, varmasti ostajia riittää myös kivijalassa. Miestenvaatekauppakin kehittyy koko ajan. Täytyy miettiä kenellä tarjotaan, mitä tarjotaan ja millaisia mallistot ovat.

Paljon tapetilla olleeseen muodin vastuullisuuskeskusteluun paneuduttiin Maikkarin Kesäterassi-ohjelmassa viime viikolla Tuija Pehkosen ja Lorenz Backmanin kanssa. Kuinka kestävä kehitys ja vastuullisemman tuotannon tarve vaikuttavat muotikauppaan – ja miten ympäristöystävällistä on yksittäisten vaatepakettien lähettely?

– Näitä asioita tullaan miettimään tulevaisuudessa. Mitä kannattaa lähettää, millaisia määriä, miten kuluttaja voi tietää mitä käytännössä ostaa, kuinka suomalainen valmistaja tietää mikä lopulta on ulkomailla valmistetun vaatteen tuotantoketju.

– Second hand -kaupat ovat alkaneet menestyä ja jotkut muotimerkit ostavat takaisin omia vaatteitaan myyden niitä eteenpäin. Tottakai muotikauppiaat ovat huomanneet, että muutokseen on pakko tarttua. Silloin ratkaisuja alkaa myös löytyä. Muutos ei tapahdu hetkessä, mutta se tulee tapahtumaan ja sen on pakko tapahtua, Sykkö kertoi myös Ylen Ykkösaamussa. 


Kuuntele haastattelut kokonaisuudessaan tästä:

Ylen Ykkösaamu
MTV Kesäterassi
MTV Aamu-tv


Teksti Ida Rantala